Assistant or Associate Professor in Research in Geriatric Pharmaceutical Care Faculty of Pharmacy
University of Montreal
Canada

Professeure ou professeur au rang d’adjoint ou d’agrégé en recherche en soins pharmaceutiques gériatriques

Faculté de pharmacie

En collaboration avec le Centre de recherche (CR) de l’Institut universitaire en gériatrie de Montréal (IUGM), la Faculté de pharmacie est à la recherche d’une professeure adjointe ou agrégée ou d’un professeur adjoint ou agrégé dans le domaine des soins pharmaceutiques gériatriques.

Plus importante faculté de pharmacie francophone en Amérique du Nord, la Faculté de pharmacie de l'Université de Montréal se veut à la fine pointe de la recherche et de la formation en soins et sciences pharmaceutiques. Son équipe professorale, toujours plus engagée, innovante et performante, forme des professionnels qui influencent la société et la science, assurant ainsi une renommée internationale à notre institution. En joignant notre équipe à titre de professeure adjointe ou agrégée ou professeur adjoint ou agrégé en soins pharmaceutiques gériatriques, vous participerez à notre mission qui est d'assurer un leadership en formation et en recherche sur le médicament par une approche interdisciplinaire et innovante permettant de relever les défis de santé de notre société. Pour plus d’informations sur notre faculté, visitez nous au pharm.umontreal.ca.

L'Institut universitaire de gériatrie de Montréal (IUGM) est affilié à l’Université de Montréal et intégré au CIUSSS du Centre-Sud-de-l’Île-de-Montréal, l’une des plus grandes organisations de soins de santé au Québec. Le Centre de recherche de l’IUGM (CRIUGM) est financé par le Fonds de recherche du Québec - Santé (FRQS) et regroupe plus de 55 chercheurs et cliniciens-chercheurs, 33 chercheurs et cliniciens associés et plus de 350 étudiants aux cycles supérieurs et stagiaires postdoctoraux. La recherche sur l’usage optimal du médicament chez la personne âgée s’inscrit dans la mission du CRIUGM visant à déterminer les facteurs qui favorisent le mieux-vieillir et de développer et évaluer des solutions pour améliorer la détection et la prise en charge efficace des maladies et affections qui limitent la qualité de vie, l’autonomie et la participation sociale des personnes âgées.

Fonctions

Recherche : La personne retenue devra développer un programme de recherche autonome, compétitif et original en soins pharmaceutiques gériatriques, ayant pour sujet de recherche la pratique de la pharmacie, la recherche évaluative en pharmacie, la science de la mise en œuvre (implementation science) en pharmacie, l’efficacité et l’innocuité des médicaments, l’usage appropriée des médicaments, les politiques de santé reliées au médicament ou tout autre sujet pertinent à ce domaine. Ce programme de recherche devra s’arrimer aux programmes de recherche des professeurs de la Faculté de pharmacie et des chercheurs du CRIUGM. Afin de faciliter le démarrage des activités de recherche, la personne retenue aura la possibilité d’obtenir des fonds de démarrage du CRIUGM et de la Faculté de pharmacie. À titre de membre du CRIUGM, la personne retenue disposera de bureaux pour elle et son équipe de recherche ainsi que d’un accès à l’Unité de recherche clinique (URC) et aux autres ressources partagées (coordonnatrice de l’URC, biostatisticien, banque de participants, etc.). La Faculté de pharmacie mettra aussi des espaces de bureau à la disposition de la personne retenue. Elle aura aussi la possibilité de faire une demande d’infrastructure à la Fondation canadienne pour l’innovation (FCI) et de soumettre sa candidature pour être nommée titulaire de la Chaire pharmaceutique Michel-Saucier en santé et vieillissement. La ou le titulaire de cette chaire sera appelé à collaborer avec la professeure de clinique de la chaire.

Enseignement : La personne retenue devra participer activement à l’enseignement au 1er cycle et aux cycles supérieurs à la Faculté de pharmacie dans les domaines de l’épidémiologie, de la pharmacoépidémiologie et de la recherche évaluative, notamment la méthodologie de la recherche en soins pharmaceutiques. Elle participera aussi à l’encadrement d’étudiants au premier cycle et aux cycles supérieurs ainsi que de postdoctorants.

Rayonnement et contribution au fonctionnement de l’institution: La personne retenue participera activement au rayonnement de la discipline par le biais de conférences, de publications et d’activités scientifiques en lien avec son domaine d’expertise. Elle contribuera aussi au fonctionnement de la Faculté de pharmacie et du CRIUGM par sa participation active à des comités et des groupes de travail.

Pour réussir dans ce rôle, vous devez :

  • Être titulaire d’un Ph.D. en épidémiologie, pharmacoépidémiologie, santé publique, pharmacie, sciences pharmaceutiques ou autre discipline pertinente au poste et avoir acquis une expertise de recherche dans les domaines de la pratique de la pharmacie, la recherche évaluative en pharmacie, la science de la mise en œuvre en pharmacie, l’efficacité et l’innocuité des médicaments, l’usage appropriée des médicaments, les politiques de santé reliées au médicament ou tout autre sujet pertinent;

  • Avoir une formation postdoctorale ou l’équivalent dans une discipline pertinente au poste;

  • Avoir une expérience de recherche en gériatrie constitue un atout; Détenir une bourse salariale ou être prêt à soumettre votre candidature au programme de chercheurboursier du Fonds de recherche du Québec – Santé ou des Instituts de recherche en santé du Canada;

  • Avoir une formation en pharmacie constitue un atout;

  • Avoir une connaissance suffisante de la langue française ou être déterminé à l’apprendre une fois en poste par l’entremise du programme de soutien à l’apprentissage de la langue française offert par l’UdeM, en vertu de la Politique linguistique de l’Université de Montréal.

Comment soumettre votre candidature Les personnes intéressées doivent faire parvenir, au plus tard le 15 mai 2022, leur curriculum vitae et une description de deux (2) pages de leur programme de recherche pour les quatre prochaines années. De plus, il est demandé une lettre de présentation indiquant comment elles envisagent leur intégration à la Faculté de pharmacie et au CR IUGM en ce qui concerne l’enseignement et la recherche. Elles doivent également joindre à leur envoi trois lettres de recommandation et faire suivre le tout par courriel à :

Lucie Blais, Ph.D. Vice-doyenne aux affaires professorales Faculté de pharmacie, Université de Montréal lucie.blais@umontreal.ca

Plus d’information sur le poste No d’affichage PHA-02-22/03 Période d’affichage Jusqu’au 15 mai 2022 inclusivement Traitement L’Université de Montréal offre un salaire concurrentiel jumelé à une gamme complète d’avantages sociaux Date d’entrée en fonction À compter du 1er septembre 2022

______________________

Assistant or Associate Professor in Research in Geriatric Pharmaceutical Care Faculty of Pharmacy

In collaboration with the Research Center (RC) of the Institut universitaire en gériatrie de Montréal (IUGM), the Faculty of Pharmacy is looking for an Assistant or an Associate Professor in research in geriatric pharmaceutical care.

As the most important francophone faculty of pharmacy in North America, the Faculty of Pharmacy of the Université de Montréal is devoted to ensuring leadership in education and delivering state-of-the-art research on drug development and pharmaceutical care. With their commitment and pursuit in innovation, our professors are dedicated to the training of the next generation of professionals and experts who influence society as a whole and the scientific community, thus sustaining the faculty’s international recognition and reputation. By joining our faculty as an Assistant or Associate Professor in research in pharmaceutical care, you will contribute to our mission which is to ensure leadership in education and pharmaceutical research, through an innovative and interdisciplinary approach that allows us to overcome society’s important health challenges. For more information, please visit us at pharm.umontreal.ca.

The IUGM is affiliated with the Université de Montréal and integrated in the CIUSSS du Centre-Sud-de-l’Îlede-Montréal, one of the largest healthcare organizations in Québec. The RC IUGM is funded by the Fonds de recherche du Québec - Santé (FRQS) and regroup more than 55 researchers, 33 associate researchers and more than 350 graduate students and postdoctoral fellows. Research on the optimal use of medications and pharmacy practice in the elderly is part of the mission of the RC IUGM which aims at determining the factors that promote better aging, as well as and developing and evaluating solutions to improve the detection and effective management of diseases and conditions that limit the quality of life, autonomy and social participation of the elderly.

Roles

Research: The successful candidate will be expected to develop an independent, competitive and original research program in geriatric pharmaceutical care. We are looking for someone who will direct her or his research towards pharmacy practice, evaluative research in pharmacy, implementation science in pharmacy, medication safety and effectiveness, optimal use of medications, drug policies or any other relevant research topic. This research program should tie in with those of professors from the Faculty of Pharmacy and researchers from the RC IUGM. In order to facilitate the start of research activities, the successful candidate will have the opportunity to obtain start-up funds from the RC IUGM and the Faculty of pharmacy. As a member of RC IUGM, the successful candidate will have office space for herself or himself and their research team as well as access to the Clinical Research Unit (CRU) and other shared resources (CRU coordinator, biostatistician, bank of participants, etc.). The Faculty of Pharmacy will also make office space available to the successful candidate. She or he will also have the opportunity to apply for infrastructure funding from the Canada Foundation for Innovation (CFI) and apply for nomination as chair of the Chaire pharmaceutique Michel-Saucier en santé et vieillissement. The chair will have the opportunity to collaborate with the clinical professor of this Chaire.

Teaching: The successful candidate will actively take part in the teaching mission of the Faculty at both the undergraduate and graduate levels in the field of epidemiology, pharmacoepidemiology and research methodology in pharmaceutical care. She or he will also contribute to the supervision of undergraduate and graduate students.

Impact and contribution to the successful functioning of the organization: The successful candidate will participate actively in the development of the discipline through conferences, publications or scientific activities related to her or his field of expertise. She or he will also contribute to the functioning of the Faculty of Pharmacy and the RC IUGM through active participation in committees and working groups.

To succeed in this role, you will need to:

  • Hold a Ph.D. in epidemiology, pharmacoepidemiology, public health, pharmacy, pharmaceutical sciences or another discipline relevant to the position and have acquired research expertise in pharmacy practice, evaluative research in pharmacy, implementation science in pharmacy, medication safety and effectiveness, optimal use of medications, drug policies or any other relevant topic;

  • Have completed a postdoctoral training or equivalent in a field relevant to the position; Having experience in geriatric research is an important asset;

  • Hold a salary award or be ready to submit your application to the salary award program of the Fonds de recherche du Québec - Santé or the Canadian Institutes of Health Research;

  • Having a pharmacy education is an important asset;

  • Have an adequate knowledge of the French written and spoken language or a strong commitment to mastering the proficiency level required, in accordance to Université de Montréal’s Language Policy. An institutional learning support program is offered to all professors wishing to learn French or improve their communication skills.

How to submit your application

We invite you to submit your resume, a two-page description of your research program for the next four
years, a cover letter indicating how you envision your integration at the Faculty regarding research and
teaching, and three letters of recommendation before May 15th, 2022. Documents can be emailed at:
Lucie Blais, Ph.D.
Vice-doyenne aux affaires professorales
Faculté de pharmacie, Université de Montréal,
lucie.blais@umontreal.ca

Additional information about the position Reference number PHA-02-22/03 Application deadline Until May 15th, 2022 inclusively Salary Université de Montréal offers competitive salaries and a full range of benefits Starting date As of September 1st , 2022 or according to the candidate's availability


If you apply for this position please say you saw it on Medicinoxy

Apply

All Jobs

FACEBOOK
TWITTER
LINKEDIN

Harvard University Academic Positions

Osaka University Academic Opportunities

Purdue University Job Postings for Faculty Positions

Texas Tech University Faculty Openings

Tsinghua University Job Postings

University of Cambridge Job Openings

University of Geneva Faculty Opportunities

University of Hamburg Academic Positions

University of New South Wales Job Openings

University of Nottingham Research Positions

University of Oslo Academic Jobs

University of Saskatchewan Faculty Positions

University of Southampton Research Vacancies

University of Tokyo Current Academic Vacancies

University of Toronto Open Faculty Positions